Ylikonemestari Pentti Vähävihu 90-vuotta

Pentti Vähävihu täytti 90-vuotta 8.7.2022.

Nuorena miehenä hän työskenteli Lappeenrannan, Sysmän ja Mikkelin meijereissä harjoittelijana ja koneenhoitajana. Teknilliseen kouluun konemestarilinjalle hän lähti Sysmän meijeristä.

Konemestarilinjalta valmistuttuaan vuonna 1965 hän liittyi Helsingin Konemestariyhdistykseen ja lähti merelle, seilaten eri tehtävissä aluksi lämmittäjänä, moottorimiehenä ja donkey-miehenä, ja myöhemmin eri asteisina konemestareina. FÅA.n laivoissa mm. S/S Antareksessa hiililämmittäjänä,muita laivoja: M/S Bronto, M/S Inha, M/S Tiira, M/S Rhea, M/S Leda, M/S Inari. Merillä hän työskenteli useita vuosia ja sai siellä ylikonemestarin pätevyyden. Mereltä hän siirtyi Kemiin Kuivamaito OY:n tehtaan rakennustöihin konemestarin vakanssille. Sieltä hän siirtyi 1967 Oulun Yliopistollisen Sairaalan rakennustoimikunnalle valvomaan sairaalan lämpökeskuksen ja muiden teknisten laitteiden rakennustöitä.

Sairaalan valmistuttua Pentti Vähävihu siirtyi Oulun Yliopistollisen Sairaalan konemestariksi, jossa tehtävässä toimi lämpölaitoksen, yhteisteholtaan yli 90MW painelaitteiden käytönvalvojana sekä sivutoimisena paineastian tarkastajana, eläkkeelle siirtymiseen saakka.

Oulun Konemestariyhdistykseen hän liittyi muutettuaan Ouluun 1967, yhdistyksessä hänet valittiin rahastonhoitajaksi ja myöhemmin sihteeriksi. Yhdistyksessä hän toimi aktiivisesti ja oli myös aktiivisesti mukana yhdistyksen 100-vuotishistoriikin laatimisessa.

Hänen edesmennyt vaimonsa Sanelma Vähävihu toimi 1934 perustetun Oulun Konemestariliiton Ompeluseuran, myöhemmin Naisjaoston puheenjohtajana sen lopettamiseen saakka1990-luvulla. Naisjaosto toimi aktiivisesti yhdistyksen juhlien ja kokousten järjestelyissä, jäsenten kunnianosoituksissa ja muistamisissa sekä mm. leivonnaisten ja kahvien järjestämisessä kokouksiin, joita varsinkin alkuaikoina pidettiin jäsenten kotona.

Kirjoittanut: Jouko Saarela